Stairway to heaven: Gitarristens hotade läge i dagens samhälle

Gitarristen var en gång i tiden världens mest spridda däggdjur som förekom i nästan hela Nordamerika och större delen av Europa. Gitarristen tenderar att ha svårt att anpassa sig till mänsklig påverkan av habitatet, och refereras ofta till som en indikatorart, det vill säga en art som tydligt reagerar på förändringar i biotopen, som exempelvis konkurrens från andra musiker eller klimatförändringar. Gitarrister är sämre på att anpassa sig till en expanderande civilisation än exempelvis diskjockeyn, då människans populationsutveckling verkar ha gynnat den senare, verkar den missgynnat gitarristen.

Gitarristernas evolution har gjort dem specialiserade på sin omgivning och de kunde under andra halvan av 1900-talet frodas i miljöer som vore helt obeboeliga för människan. De trivdes extra bra i öknen, på toppen av berg och vattenfall, i blixtmoln och eldhav. Ett av deras kännetecken, som skiljer dem från närbesläktade arter som bassisten är att gitarristen är fullkomligt orädd för människan och kommer gärna fram när nyfikna dokumentärfilmare besöker deras habitat. Som till exempel i klippet nedanför som kommer från naturfilmaren Axel Ros dokumentär Use your illusion från 1992 där gitarristen Slash river av ett stenhårt solo i öknen.

Tyvärr är det också deras totala avsaknad av blyghet som gjort att de nu på många ställen är ett hotat släkte. Gitarristerna jagades hänsynslöst av giriga feta män från skivbolag under 80 och 90-talet för deras potenshöjande gitarrsolon. Det tillsammans med människosläktets våldtäkt av den vildmark som de kallar hem och de nu hutlösa priserna på båda kokain och heroin har decimerat populationen och på många ställen är den helt borta. De få som finns kvar är mest skuggor av sitt forna släkte och sitter och klinkar i förorten. Ingen gitarrist har setts fånga en blixt med sin gitarr på flera år nu och försäljningen av dubbelhalsade gitarrer har helt stannat av.

Vill vi att våra barn ska växa upp i en värld utan skrikande gitarrer? Ska framtidens generationer bara få höra gitarrsolon på museum? Ska Fender bara vara namnet forskarna ger till Keith Richards spritbalsamerade lik när de gräver upp honom ur en myr med sina beniga fingrar fortfarande greppandes sin Telecaster om 2000 år? “Vi tror att det är något slags vapen eller verktyg, men vi kan inte veta säkert”, kommer de att säga.

Det är dit vi är på väg.

2 Replies to “Stairway to heaven: Gitarristens hotade läge i dagens samhälle”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *